رئیسکل سازمان نظام پرستاری گفت: با توجه به دوره ۶۰ روزه مذاکره ایران و آمریکا دولت در کنار مذاکرات خارجی، باید نگاه ویژهای هم به گفتگو با اقشار مختلف مردم در داخل کشور داشته باشد متاسفانه بهرغم تاکید دولت برای گفتگو با نهادهای مدنی؛ اما راههای ارتباطی با دولت؛ بهخوبی هموار نیست و بهنظر میرسد گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات جامعه پرستاری وجود ندارد.
بهگزارش روابطعمومی سازمان نظام پرستاری، دکتر احمد نجاتیان، در گفتگو با خبرنگار مهر، به موضوع مذاکره ایران و آمریکا در یک دوره ۶۰روزه اشاره کرد و گفت: دولت در کنار مذاکرات خارجی، باید نگاه ویژهای هم به گفتگو با اقشار مختلف مردم در داخل کشور داشته باشد؛ زیرا، با توجه به شرایط سخت زندگی و معیشت مردم، لازم است که این گفتگوها شکل گیرد و دولت هم در جریان خواستهها و مشکلات مردم قرار گیرد تا بتوان به یک تفاهم برای عبور از شرایط موجود رسید.
رئیسکل سازمان نظام پرستاری از نهادهای مدنی بهعنوان حلقه واسط برای گفتگو با دولت نام برد و افزود: نهادهای مدنی در حوزه سلامت نیز میتوانند نقش واسطهگری در انتقال دغدغهها و مشکلات را داشته باشند، بهگونهای که سازمان نظام پرستاری میتواند این نقش را عهدهدار باشد.
نجاتیان در عین حال با انتقاد از بسته بودن درهای زیرمجموعههای دولت برای گفتگو، ادامه داد: متاسفانه بهرغم تاکید دولت برای گفتگو با نهادهای مدنی؛ اما راههای ارتباطی با دولت؛ بهخوبی هموار نیست و بهنظر میرسد گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات جامعه پرستاری وجود ندارد. این در حالی است که جامعه پرستاری، در تمامی بحرانها و جنگهای اخیر، مهمترین همراه برنامهها و اقدامات دولت در حوزه سلامت بوده است.
فضای بسته برای گفتگو با سازمان نظام پرستاری، شکسته و باب گفتگو باز شود
وی اضافه کرد: انتظار میرود دستور دهند فضای بسته برای گفتگو با سازمان نظام پرستاری، شکسته شده و باب گفتگو باز شود. سازمان نظام پرستاری تلاش کرده صدای پرستاران باشد؛ ولی متاسفانه درهای گفتگو در وزارت بهداشت بسته است.
رئیسکل سازمان نظام پرستاری به اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع بدون مشورت گرفتن از سازمان نظام پرستاری، اشاره کرد و گفت: اجرای چنین برنامهای بدون مشارکت پرستاری، اصلا امکانپذیر نخواهد نبود؛ زیرا سهم زیادی از خدمات مراقبتی در حوزه سلامت بر عهده پرستاران است و این برنامه هم از این قاعده مستثنی نیست.
بدون پرستاران نباید انتظار موفقیت برنامه پزشک خانواده را داشت
نجاتیان افزود: با توجه به شروع عملیات اجرایی برنامه پزشکی خانواده و حضور گروه پرستاری در این برنامه؛ اما از ما دعوت نشده و آموزشهای لازم برای مواجهه با مردم در اجرای این برنامه داده نشده است. پس چگونه انتظار موفقیت چنین برنامهای را داریم.
به تعرفهای که مصوب شده معترضیم
وی ادامه داد: در بحث تعرفه پرستاری نیز هنوز گلایه داریم، زیرا در تصمیمگیریهای نهایی مشارکت نداشتیم. اگر حرفی نزدیم و سکوت کردیم، بهخاطر شرایط جنگی کشور بود؛ ولی الان میگوییم که نسبت به تعرفهای که مصوب شده، معترض هستیم.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به طولانی شدن زمان پرداخت معوقات پرستاری، اضافه کرد: شرایط اقتصادی کشور خوب نیست و ما قبول داریم؛ اما حداقل میتوان با گفتگو، جامعه پرستاری را توجیه کرد. در حالی که اگر نتوانیم با آنها صحبت و گفتگو کنیم؛ پاسخی هم برای گلایههای آنها نخواهیم داشت.
نجاتیان گفت: جامعه پرستاری میتواند مردم را نسبت به اجرای طرحها و برنامههای حوزه سلامت خوشبین کند؛ اما وقتی ما را در تصمیمگیریها برای اجرای برنامهها، مشارکت نمیدهند، ما هم نمیتوانیم با مردم حرف بزنیم و همین موضوع منجر به شکست طرح میشود.
هم مردم و هم ارائهدهندگان خدمت، باید در روند اجرای برنامههای حوزه سلامت باشند
نجاتیان افزود: هم مردم و هم ارائهدهندگان خدمت، باید در روند اجرای برنامههای حوزه سلامت قرار گیرند؛ در حالی که سازمان نظام پرستاری در جریان تصمیمگیریها قرار ندارد و از همین رو، نمیتوانیم به پیشبرد برنامهها و طرحهای وزارت بهداشت کمک کنیم.
نظرات کاربران