به گزارش اکوایران، در شرایطی که این روزها اختلاف قیمت میان عرضهکننده اصلی و کارخانه کاهش یافته و حتی گاهی بهای خودرو در بازار آزاد کمتر از نمایندگی است، خرید خودروهایی با شکاف قیمتی بالا توجیه اقتصادی چندانی ندارد.
قیمت خودرو در ایران به دلیل تعرفههای واردات بالا یا هزینههای سنگین تولید، معمولاً بالاتر از ارزش جهانی آنهاست. بنابراین، تهیه خودروهایی که به واسطه محدودیت عرضه یا عوامل دیگر فاصله زیادی با ارزش واقعی خود پیدا کردهاند، منطقی به نظر نمیرسد.
در گزارش امروز بازار خودرو ۲۲ مرداد، اولین خودرویی که باید به آن اشاره کرد، آواتار 11 است که با اختلاف قیمتی حدود ۲ میلیارد و ۷۰۲ میلیون تومان، رکورددار این فهرست محسوب میشود. این کراساوور الکتریکی با دو موتور برقی و مجموع توان ۵۷۰ اسببخار، برد تقریبی ۶۸۰ کیلومتر و شتاب حدود ۴ ثانیه، در بازار آزاد ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ در حالی که بهای کارخانه آن ۴ میلیارد و ۱۹۸ میلیون تومان است.
عرضه 5 خودرو وارداتی در بورس کالا
پس از آن، سوزوکی گرند ویتارا دو دیفرانسیل با اختلاف یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در جایگاه دوم ایستاده است. این شاسیبلند ژاپنی مجهز به پیشرانه ۲.۴ لیتری ۱۶ سوپاپ با توان ۱۶۹ اسببخار، سیستم چهارچرخ محرک و مصرف ترکیبی ۹.۷ لیتر، در بازار آزاد ۳.۹ میلیارد تومان خرید و فروش میشود؛ قیمت کارخانه آن ۲.۷ میلیارد تومان است.
سومین خودرو، BYD سانگ پلاس پلاگین هیبرید است که با اختلاف ۴۶۲ میلیون تومان بین بازار (۴.۱ میلیارد) و کارخانه (۳.۶۳۸ میلیارد) خبرساز شده است. این کراساوور چینی با موتور هیبریدی بنزینی-الکتریکی، توان مجموع ۳۰۴ اسببخار، باتری ۱۸.۳ کیلوواتساعتی و برد تمامبرقی حدود ۱۱۰ کیلومتر، از پرطرفدارهای جدید بازار محسوب میشود.
چهارمین جایگاه به چانگان CS55 پلاس میرسد که اختلاف قیمت آن ۳۸۲ میلیون تومان است. این خودرو با موتور ۱.۵ لیتری توربو (۱۸۰ اسببخار)، گیربکس ۷ سرعته دوکلاچهتر، شتاب ۸.۲ ثانیه و مصرف ۶.۶ لیتر، در بازار ۲.۶۵۰ میلیارد و در کارخانه ۲.۲۶۸ میلیارد تومان قیمت دارد.
در رده پنجم، جتا VS7 با اختلاف ۳۸۰ میلیون تومان قرار گرفته است. این کراساوور با موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ فولکسواگن (۱۴۸ اسببخار)، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و مصرف ۷.۳ لیتر، در بازار آزاد ۳.۱ میلیارد و در کارخانه ۲.۷۲۰ میلیارد تومان عرضه میشود.
فونیکس آریزو 8 اکسلنت با اختلاف ۳۷۰ میلیون تومان، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. این سدان لوکس چینی با موتور ۲ لیتری توربو (۲۵۴ اسببخار)، گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه و امکاناتی چون نمایشگر ۱۲.۳ اینچی و ۱۰ ایربگ، در بازار ۲.۹ میلیارد و در کارخانه ۲.۵۳۰ میلیارد تومان قیمتگذاری میشود.
در رده هفتم، اکستریم TXL 2 لیتری با اختلاف ۳۵۸ میلیون تومان دیده میشود. این کراساوور مجهز به موتور ۲ لیتری توربو (۲۶۱ اسببخار)، گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ محرک، در بازار آزاد ۴ میلیارد و در کارخانه ۳.۶۴۲ میلیارد تومان به فروش میرسد.
شاهین G دندهای با اختلاف ۲۹۹ میلیون تومان، هشتمین خودرو این لیست است. این سدان ایرانی با موتور ۱.۵ لیتری توربو (۱۱۰ اسببخار) و گیربکس ۵ سرعته دستی، در بازار ۹۷۰ میلیون و در کارخانه ۶۷۱ میلیون تومان عرضه میشود.
تیبا فیسلیفت هم قیمت پژو 207 شد
بازار خودروهای یک میلیاردی این روزها شاهد یک رقابت داخلی شده است. قیمت روز خودروهای داخلی شامل رقبای یک میلیاردی با حضور پژو پارس، سهند، سورن، دنا، تارا و شاهین را در این گزارش بخوانید.
پس از آن، شاهین پلاس اتوماتیک (CVT) با اختلاف ۲۵۰ میلیون تومان در جایگاه نهم قرار دارد. این مدل با گیربکس CVT، امکانات بیشتر ایمنی و رفاهی نسبت به نسخه دندهای، در بازار ۱.۲۲۵ میلیارد و در کارخانه ۹۷۵ میلیون تومان قیمت دارد.
در رتبه دهم، پژو 207 پانوراما اتوماتیک با اختلاف ۱۷۰ میلیون تومان حضور دارد. این هاچبک محبوب شهری با موتور TU5P، گیربکس اتوماتیک و سقف پانوراما، در بازار آزاد ۱.۱۶۰ میلیارد و در کارخانه ۹۹۰ میلیون تومان معامله میشود.
نظرات کاربران