به گزارش اکوایران، بازار خودروهای آفرودی ایران هرچند محدودیتهای زیادی دارد، اما همچنان برای علاقهمندان به رانندگی در مسیرهای سخت و طبیعتگردی، گزینههای متنوعی در دسترس است. این خودروها با قابلیت چهارچرخ متحرک، ارتفاع مناسب از سطح زمین و موتورهایی قدرتمند، میتوانند مسیرهای صعبالعبور را بهراحتی پشت سر بگذارند.
در سالهای اخیر، برخی برندهای داخلی و خارجی توانستهاند محصولات قابلتوجهی را در کلاس آفرود وارد بازار کنند؛ خودروهایی که علاوه بر توان فنی، از نظر قیمت و خدمات پس از فروش نیز برای خریداران ایرانی قابل بررسی هستند. در ادامه، ۱۰ خودروی آفرودی مناسب بازار ایران را معرفی میکنیم که هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند و میتوانند بسته به بودجه و نیاز، انتخابی جذاب برای ماجراجویان جاده و کوهستان باشند.
تویوتا افجی کروز
قیمت: از 7 تا ۱۲.۵ میلیارد تومان
پیشرانه 6 سیلندر 4 لیتری با 270 اسب بخار قدرت و 381 نیوتون متر گشتاور این خودرو هیچ کجا راننده را ناامید نمیکند. شاسی بلندهای تویوتا به قابلیت آفرود شهره هستند و افجی احتمالا سرآمد همه آنان است. قیمت محصولات آفرودی دست دوم تویوتا در ایران خلاف قیمت در بازارهای جهانی، به علت بیرقیب بودن در توانایی، استهلاک، تعمیرکار و بازار خرید و فروش بسیار بالاست. اما بچه هامر از این قاعده مستثنی است. زیرا در بازار جهانی نیز نمنونههای دست دوم افجی قیمت بالایی دارند.
تویوتا هایلوکس 1992- 2017
قیمت: از 800 میلیون تا 8 میلیارد تومان
تویوتا بهترین مقصد برای آفرود سواران ایران است. اما قیمت محصولات پرچمدار این برند مانند افجی، لندکروز، پرادو یا فورچونر سر به فلک میکشد. اینجاست که هایلوکس وارد میدان میشود.
لامبورگینی فنومنو با ۱۰۶۵ اسببخار رونمایی شد
لامبورگینی فنومنو ۲۰۲۶ (Fenomeno) با قدرت ۱۰۶۵ اسببخار، شتاب ۰-100 کیلومتر/ساعت در ۲.۴ ثانیه و بدنه کاملاً فیبر کربن، بهعنوان سریعترین و قدرتمندترین هایپرکار تاریخ لامبورگینی معرفی شد.
در اینجا باید گفت، تفاوتی نمیکند سراغ مدل 1992 ملقب به تایگر روید یا سراغ آخرین اتاقهای وارد شده به ایران متعلق به سال 2016-17؛ هایلوکس خودرویی است که قرار نیست خراب شود یا مالک آن را در کوه و بیابان و جنگل گیر اندازد. البته امکانات کم و فرمانپذیری بعضا خطرناک ویژگیهای جدانشدنی از هایلوکس در تمامی نسلهاست. حجم موتور پایین هایلوکس نیز باعث میشود در کویرنوردیها نتوانید همپای خودروهای شش یا هشت سیلندر دیوانه بازی کنید.
نیسان پاترول 1367-1381
قیمت: از 200 میلیون تا ۱.۲ میلیارد تومان
اگر از یک آفرودسواران بخواهید، یک خودرو را نام ببرند، پیشنهاد اکثر آنان پاترول 2 در چهارسیلندر است. پاترول امروز ارزانترین راه رسیدن به آفرود در ایرن است. البته گزینههای ارزانتری هم وجود دارند اما با توجه به گستردگی خدمات، بازار فروش و قابلیتهای آفرودی منطقیترین گزینه پاترول است.
البته پاترول پراستهلاک است و به عنوان خودرو دودیفرانسیلی که حداقل ۲۰ سال از عمر آن گذشته هزینههای خاص خود را میطلبد.
نیسان رونیز 1382-1389
قیمت: از 850 میلیون تا 2 میلیارد تومان
رونیز خودروی پاترولسواران سابق است که آماده حضور جدیتر در بیراهه هستند. پیشرانه جان سخت، دوام بالا و قابلیت آفرود مثالزدنی از ویژگیهای برجسته رونیز است.
سونی با همکاری هوندا خودروساز شد
تولید پیشسری خودروی برقی آفیلا ۱ که حاصل همکاری سونی و هوندا است، آغاز شد. این خودروی هوشمند با فناوریهای پیشرفته، آینده خودروهای برقی را در بازار جهانی رقم میزند.
البته مصرف سوخت بالا، ردیف عقب عذابآور و نداشتن ایربگ و ABS آن را هم باید در نظر گرفت.
میتسوبیشی پاجرو 1992- 2016
قیمت: از 850 میلیون تومان تا 7 میلیارد تومان
از مدلهای مونتاژی قدیمی موسوم به پاجرو بهمنی تا آخرین ساموراییهای باقیمانده، پاجرو یکی از بهترینهای بازار است. اما هزینه بیشتر قطعات و نبود تعمیرکار ماهر این خودرو نسبت به محصولات تویوتا و نیسان باعثشده، افراد کمتری سراغ آن بروند. البته اگر پاجرو به ندرت خراب میشود.
کیامسی تی8 و تی9
قیمت: از ۱.۵ میلیارد (تی8 دست دوم) تا ۳ میلیارد تومان ( تی9 صفر)
هر ۲ مدل کیامسی طبق نظر کاربران و مشاهدات جزو معدود چینیهای هستند که میتوان برای آفرود روی آنان حساب کرد.
این 8 خودرو را از نمایندگی نخرید؛ اختلاف ۵۰۰ تا یک میلیارد تومان
در بازار خودرو ایران هشت خودرو از مدلهای وارداتی و مونتاژی با قیمتی کمتر از نرخ نمایندگی در بازار آزاد معامله میشوند.
مزیت این ۲ خودرو نسبت به رقبای چینی دیگر فراوانی بیشتر قطعات، خدمات بهتر و بازار خرید و فروش داغتر است. البته توانایی آفرود یک چیز است و قابلیت اطمینان، دوام و کیفیت چیز دیگر.
سوزوکی جیمنی
قیمت: ۳.۳ میلیارد تومان (نسخه 5 در فول)
در صفر کیلومترها جیمنی جزو خودروهایی است که هم قابلیت آفرود دارد، هم برند معتبری است و هم قیمت نسبتا پایینتری نسبت به دیگر رقبا دارد. البته در خارج از ایران جیمنی مانند پاترولهای 300-400 میلیونی در ایران است؛ یک خودرو ارزانقیمت برای ارائه حداقل قابلیتهای آفرودی است.
تمام مدلهای تویوتا لندکروز 1982 – ∞
قیمت: از 500 میلیون تا +20 میلیارد تومان
لندکروز چنان نام بزرگی است که فارغ از تویوتا خود به یک برند تبدیل شده است؛ فرقی نمیکند صحبت از لندکروز مدل 2 اف ساده و جمع جور متعلق به سال 1982 باشد، یا سری 70،80،90،100 باشد و یا حتی نسخههای فرعی آن مانند پاترول. اگر قصد خرید خودرو آفرود دارید، لندکروز بدون شک بهترین است. تنها ایرادی که میتوان از تمام این محصولات گرفت، این است که قیمت لندکروز با توجه به قیمت جهانی غیرمنطقی است؛ هرچند که در مرزهای ایران، لندکروز بر مسیرهای آفرود حکمرانی میکنند.
نظرات کاربران