خبرگزاری مهر، گروه استانها – سکینه اسمی: آزادراه ارومیه – تبریز از جمله طرحهای زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب بین دو کلانشهر ارومیه و تبریز محسوب میشود، این آزادراه علاوه بر کاهش ۱۰ کیلومتری فاصله بین ۲ شهر، در صورت تکمیل بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامون دریاچهارومیه خواهد شد.
پروژه آزاد راه ارومیه تبریز به طول تقریبی ۱۶۴ کیلومتر از شهر ارومیه آغاز و با گذر از پل میان گذر دریاچه ارومیه و جزیره اسلامی با عبور از سه راهی خاصبان و جنوب شهر سهند به شهر تبریز متصل میشود.
این پروژه در ۶ قطعه اجرا میشود که قطعه اول و دوم آن در حوزه جغرافیایی آذربایجان غربی واقع شده و تمام ۶ قطعه این طرح مهم راهسازی به صورت ناقص اجرایی شده و قطعه سوم آن بین دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بلاتکلیف رها شده و هنوز با گذشت بیش از یک دهه عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.
با توجه به هم مرزی آذربایجان غربی با سه کشور خارجی از جمله ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان و نیز عنوان شاهراه ارتباطی ایران ولی متأسفانه این استان یک کیلومتر آزادراه ندارد و اجرای این طرح مهم اقتصادی با توجه به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در مرز سرو میتواند استان به خصوص ارومیه را به هاب بزرگ اقتصادی تبدیل کند.
هم اکنون مدیریت ساخت آزادراه ارومیه – تبریز که از سال ۹۱ آغاز شده در دست وزارت راه و شهرسازی است اما تعلل در خلع ید پیمانکار و جذب سرمایه گذار جدید موجب کندی و توقف روند اجرای این طرح و به یکی از چالشهای اساسی و مطالبه جدی مردم تبدیل شده است.
قرار است از هفته آینده عملیات اجرایی این طرح آغاز شده و در طول سه سال به اتمام برسد طرحی که تاکنون وعدههای مکرر مسئولان موجب شده بود این طرح زیرساختی مهم همچنان بلاتکلیف باشد.
تعریض و تکمیل قطعه یک و دو آزادراه ارومیه – تبریز کلنگ زنی میشود
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص آزاد راه ارومیه – تبریز گفت: با پیگیریهای استاندار آذربایجان غربی تکمیل و تعریض قطعات ۱ و ۲ این طرح به طول ۴۰ کیلومتر با سرمایهگذاری انجام گرفته به زودی کلنگ زنی شده و عملیات اجرایی این طرح راهسازی نیز آغاز میشود.
پیمان آرامون در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آزادراه ارومیه – تبریز گذرگاه طلایی تجارت استان است، اظهار کرد: این محور نقش ویژهای در حوزه دیپلماسی اقتصادی دارد این طرح در مدت سه سال اجرا خواهد شد زمینه توسعه بیش از پیش استان را فراهم میکند.
آرامون با اشاره به اینکه ۵۷۰ کیلومتر بزرگراه و ۵۱۱ کیلومتر راه اصلی در سطح استان وجود دارد، ادامه داد: آذربایجانغربی از داشتن مسیر آزادراهی محروم است و کلنگ زنی مسیر آزادراهی ارومیه – تبریز پایانی بر این محرومیت خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه تزریق منابع مالی به طرحهای راهسازی موجب تسریع اجرای این طرحها شده است، افزود: با پیگیریهای استاندار این روند انجام شده و توانستیم ۵ هزار میلیارد ریال را از طریق مولدسازی تزریق طرحهای راهسازی کنیم و همچنین سرمایهگذار برای طرحهای راهسازی جذب کردیم.
۲ پایانه مرزی جدید در آذربایجان غربی در حال احداث است
وی با اشاره به اینکه آذربایجانغربی ۵ پایانه مرزی فعال دارد، اضافه کرد: ۲ پایانه مرزی جدید نیز در سطح استان در حال ساخت است، پایانه مرزی کلیه سردشت و کوزه رش سلماس در حال ساخت است که با اتمام آنها زمینه رسمی شدن این پایانههای مرزی فراهم میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی با اشاره به طرحهای اولویتدار این اداره کل، گفت: طرح راهسازی سهراهی ایواوغلی تا گیت ورودی منطقه آزاد ماکو که حدود ۳۰ سال بوده که در حال پیگیری است، از طرحهای مهم بوده و امسال ۲۰ کیلومتر این مسیر ۵۴ کیلومتری به اتمام میرسد.
آرامون با اشاره به اهمیت طرح سهراهی ایواوغلی تا گیت ورودی منطقه آزاد ماکو، اظهار داشت: این طرح از پروژههای مهم در کریدور بزرگراهی غرب کشور بوده و اتصال به پایانه مرزی بازرگان را تسهیل میکند و با پیگیریهای مقام عالی استان مقرر شده تا از ظرفیت منطقه آزاد ماکو برای تأمین منابع مالی این طرح استفاده شود.
وی ادامه داد: محور نقده – پیرانشهر که یک محور مهم برای تردد زائران اربعین حسینی است از دیگر طرحهای اولویتدار بوده که پیگیری لازم برای اتمام طرح در دست اجراست و موجب افزایش مراودات اقتصادی در این منطقه نیز میشود.
وی با بیان اینکه محور صنعتی و اقتصادی دیگر مسیر میاندوآب – شاهین دژ – تکاب بوده که در این محور کارگاههای راهسازی به صورت شبانه روزی در حال فعالیت است، افزود: واگذاری اراضی به سرمایهگذران منجر به توسعه چرخ اقتصاد و اشتغال در منطقه شده و در همین راستا ۱۰۰ هکتار زمین با قابلیتهای متنوع اقتصادی آماده واگذاری به سرمایهگذاران برای توسعه محورهای اقتصادی است.
۳۶ کیلومتر باقی مانده کریدور بزرگراهی غرب کشور در دست اتمام است
وی با بیان اینکه هم اکنون ۳۰ طرح راهسازی در استان در دست اجراست، گفت: همچنین ۲۴۴ کیلومتر راه و بزرگراه در حال اجرا داریم که میانگین این طرحها ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و با اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا هستند.
آرامون با اشاره به اینکه مقرر شده ۷۶ کیلومتر از این طرح تا پایان فصل کاری امسال به اتمام رسیده و زیر بار ترافیک بروند، عنوان کرد: همچنین کریدور بزرگراهی غرب کشور نیز که ۵۱۶ کیلومتر آن در استان آذربایجان غربی اجرا میشود از دیگر طرحهای مهم بوده که تنها ۳۶ کیلومتر آن باقی مانده و اقدامات لازم برای اتمام این طرح نیز در درست اجراست.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ادامه داد: محور خوی – قطور – رازی که دسترسی لازم به پایانه مرزی رازی را فراهم میکند از دیگر طرحهای مهم بوده که ۱۰ کیلومتر آن طی امسال به بهرهبرداری میرسد.
وی با اشاره به اینکه اجرای ساختمانهای دولتی و تأسیسات عمومی از دیگر وظایف فعالیتی اداره کل راه و شهرسازی است، گفت: ۲۸ پروژه با ۲۹ هزار مترمربع بنای ساختمانی و تأسیسات عمومی با تلاش شبانه روزی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجانغربی در دست احداث است که به طور متوسط بالای ۵۰ درصد پیشرفت اجرایی دارد.
آرامون اضافه کرد: ۵ هزار میلیارد ریال برای احداث و تکمیل ۲۹ پروژه ساختمانی در آذربایجانغربی اعتبار پیشبینی شده که در حوزههای کتابخانه، پایگاه امداد جادهای، مجتمع اداری و حوزه فرهنگی و اجتماعی در فعال هستند.
وی گفت: احداث کنارگذر شرقی ارومیه به طول ۷۶ کیلومتر، تعریض محور ارومیه – سلماس حدفاصل تقاطع غیر همسطح پادگان آبشناسان تا سهراهی آغ زیارت به طول ۲۷ کیلومتر، راه آهن ارومیه – تبریز و راه آهن مرند تا چشمه ثریا از طرحهای مهم بوده که پیگیریهای لازم برای این طرحها نیز در دست اقدام است.
آزاد راه ارومیه – تبریز از مسیرهای ترانزیتی شمال غرب کشور
وزیر راه و شهرسازی نیز اواخر اسفندماه سال ۱۴۰۳ در بازدید از مراحل ساخت آزادراه ارومیه – تبریز از رفع مشکلات پیمانکاری و سرمایه گذاری این آزادراه طی چند ماه گذشته خبر داد و گفت: این آزادراه که مطالبه عمومی دو کلان شهر است، نه تنها ارتباط دو استان بلکه اتصال به مرز و مرکز کشور را رقم میزند.
فرزانه صادق با بیان اینکه مشکلات حوزه اجرا و پیمانکاری و سرمایه گذاری پروژه ساخت و توسعه آزادراه ارومیه – تبریز طی چند ماه گذشته توسط مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل رفع شده است، تاکید کرد: قطعه ۱ و ۲ آزادراه ارومیه – تبریز باید تعریض شود و تعداد لاینها افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه ساخت تونل در قطعه ۳ این آزادراه نیز باید در دستور کار باشد، گفت: احداث مسیر ریلی ارومیه به تبریز باید در مطالعات راهسازی آینده گنجانده شود و دست اندرکاران در این زمینه دقت لازم را اعمال کنند.
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه این مسیر با تکمیل و بهره برداری نهایی، به یکی از مهمترین مسیرهای ترانزیتی شمال غرب کشور تبدیل میشود، تاکید کرد: تکمیل این آزاد راه ضمن کاهش زمان سفر، تأثیر بسزایی در افزایش مبادلات تجاری و رونق اقتصادی منطقه دارد.
آزادراه ارومیه – تبریز از پروژههای مهم در دست اجرا برای توسعه آذربایجان غربی است و مسیر دو مرکز استان را کوتاهتر میکند، ۴۰ کیلومتر از آزادراه تبریز- ارومیه در محدوده آذربایجان غربی و بقیه در آذربایجان شرقی است.
با توجه به همسایگی استان آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و عراق و کشورهای پرتعداد منطقه قفقاز، بهره برداری از آزادراه تبریز – ارومیه میتواند زمینه ساز ایفای نقش مؤثرتر منطقه شمال غرب در سیاست توسعه مناسبات منطقهای کشورمان با همسایگان باشد.
نظرات کاربران