ستاره بهداشت

دانشگاه های علوم پزشکی و رشته های تحصیلی

در کشور ما، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان یکی از ارکان اصلی حیطه‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی شناخته می‌شود. این وزارتخانه نه تنها خدمات گسترده‌ای در زمینه‌های درمان و پیشگیری از بیماری‌ها ارائه می‌دهد، بلکه نقش کلیدی در تدوین برنامه‌های آموزشی مرتبط با رشته‌های علوم پزشکی ایفا می‌کند تا نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور را فراهم آورد.

دانشگاه‌های علوم پزشکی و رشته‌های تحصیلی

اهمیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزارت بهداشت کشور با ارائه خدمات جامع درمانی و پیشگیرانه، به ارتقای سطح سلامت جامعه کمک می‌کند. علاوه بر خدمات بالینی و بهداشتی، این نهاد در زمینه افزایش آگاهی عمومی نسبت به مسائل سلامت، توسعه پژوهش‌های علمی، کنترل شیوع بیماری‌ها و مدیریت بحران‌های بهداشتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حوزه‌های تحصیلی مرتبط وزارت بهداشت و درمان

در راستای تامین نیروی متخصص برای حوزه سلامت، وزارت بهداشت در تدوین برنامه‌های آموزشی رشته‌های متنوعی نقش دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پزشکی عمومی: این رشته که همواره مورد توجه داوطلبان زیادی قرار دارد، زمینه‌ای برای ادامه تحصیل در تخصص‌های مختلف را فراهم می‌کند.
  • علوم آزمایشگاهی: با تأکید بر فعالیت‌های آزمایشگاهی، آنالیز نمونه‌های بیولوژیکی و تشخیص بیماری‌ها، این رشته به عنوان یکی از حوزه‌های پرطرفدار شناخته می‌شود.
  • علوم تغذیه: بررسی تأثیر مواد غذایی بر سلامت، تبیین روش‌های تغذیه صحیح و تحلیل نقش تغذیه در پیشگیری و درمان بیماری‌ها از محورهای اصلی این رشته است.
  • مامایی: با تمرکز بر زنان، بارداری و زایمان، این رشته کاربردی و حیاتی به تربیت نیروهای متخصص در مراقبت‌های زایمانی کمک می‌کند.
  • پرستاری: با وجود چالش‌ها و سختی‌های موجود در این حرفه، پرستاری همچنان به عنوان یکی از رشته‌های محبوب در حوزه علوم پزشکی مطرح است.
  • دندان پزشکی: به دلیل اهمیت سلامت دهان و دندان و نقش کلیدی این رشته در ارتقای بهداشت جامعه، دندانپزشکی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
  • داروسازی: این رشته که به کار با داروها و مواد شیمیایی مرتبط با درمان می‌پردازد، زمینه‌های متنوعی از جمله فعالیت در صنعت داروسازی، داروخانه‌ها و پژوهشگاه‌ها را برای فارغ‌التحصیلان خود فراهم می‌کند.

رشته‌های نوین در دانشگاه‌های علوم پزشکی

به منظور همگام شدن با تحولات علمی و نیازهای جدید، دانشگاه‌های علوم پزشکی رشته‌های نوینی را ارائه می‌دهند. از جمله این رشته‌ها می‌توان به بهداشت مدارس، خون‌شناسی آزمایشگاهی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، طب سنتی ایرانی، ترکیبات طبیعی و دارویی دریایی، ژورنالیسم پزشکی، سلامت از راه دور، علوم تغذیه در بحران و حوادث غیرمترقبه، کارآفرینی در نظام سلامت، آینده‌پژوهی سلامت، مدیریت تحقیقات و فناوری در نظام سلامت، مهندسی پزشکی (رباتیک) و هوش مصنوعی در علوم پزشکی اشاره کرد.

با این ساختار و برنامه‌های متنوع، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نقش مؤثری در بهبود و توسعه سیستم سلامت کشور ایفا می‌کند و زمینه‌های گسترش علمی و پژوهشی را برای نسل‌های آینده فراهم می‌سازد.

فعالیت ۶۰ مرکز رادیولوژی و تصویربرداری در استان

وبدا، مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: هم اکنون نزدیک به ۶۰ مرکز و موسسه رادیولوژی و تصویربرداری در استان چهارمحال و بختیاری دایر و مشغول به ارائه خدمات است. ادامه مطلب

سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه منصوب شد

دکتر غزاله دوست پرست سرپرست دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با صدور ابلاغی جناب آقای مهندس منصور نعیم آبادی را به سمت «سرپرست معاونت فرهنگی و دانشجویی» دانشگاه منصوب کرد. به گزارش وب دا متن ابلاغ ادامه مطلب

بازدید مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری، ازسلامتکده طب ایرانی و مکمل پورسینا

به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زینب کبری (س)و گرامیداشت روز پرستار،سیده زهرا حسینی جبلی، مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری، ازسلامتکده طب ایرانی و مکمل پورسینا بازدید کرد. ایشان ضمن بازدید از سلامتکده ادامه مطلب

پرستاری؛ مهمترین حلقه در نظام سلامت

وبدا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: نظام سلامت همانند زنجیری بهم پیوسته است که مهم‌‌ترین حلقه آن کادر پرستاری می‌باشد. به گزارش وبدا، دکتر اعرابی در جشن میلاد ادامه مطلب

رونمایی از پوستر بیست‌ونهمین جشنواره قرآنی وزارت بهداشت در شهرکرد

وبدا؛ همزمان با دومین روز از هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها، از پوستر بیست‌ونهمین جشنواره قرآنی وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد رونمایی شد. به گزارش وبدا؛ دکتر محمدحسین اعرابی رئیس دانشگاه علوم ادامه مطلب

تجلیل از پرستاران برگزیده کشوری و استانی در شهرکرد

وبدا، مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از برگزاری آیین تجلیل از ۳۱۱ پرستار برگزیده کشوری و استانی همزمان با جشن میلاد حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار در فرهنگسرای شهرکرد ادامه مطلب

پرستاران ستون‌های چرخه سلامت و فرشته های رحمت بیماران هستند

در مراسمی که به مناسبت روز پرستار و میلاد حضرت زینب (س) در دانشگاه علوم پزشکی گلستان برگزار شد، دکتر ابراهیمی، سرپرست دانشگاه، ضمن تبریک به پرستاران، بر اهمیت نقش آنها در نظام سلامت تاکید و شغل پرستاری را ترکیبی از علم و هنر عنوان کرد و پرستاران را ستون‌های چرخه سلامت و فرشته‌های رحمت بیماران دانست و از زحمات شبانه‌روزی آنها قدردانی کرد.

دکتر ابراهیمی با اشاره به چالش‌های موجود در حرفه پرستاری، از جمله کمبود نیروی انسانی، حجم بالای کار و مسائل معیشتی، بر تعهد خود و تیم مدیریتی دانشگاه برای رفع این مشکلات و بهبود شرایط کاری پرستاران تاکید کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گلستان همچنین از اقدامات انجام شده از جمله افزایش مبلغ اضافه کاری پرستاران، پیگیری جدی موضوع تعرفه گذاری عادلانه، تلاش برای افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی خبر داد.

وی بر لزوم ایجاد فضایی صمیمی و همراه با احترام متقابل بین مسئولان و کارکنان دانشگاه تاکید نموده و از همه پرستاران خواست تا با همدلی و همکاری و با روحیه‌ای شاداب و پویا به خدمت به بیماران ادامه دهند.

در این مراسم، از زحمات پرستاران نمونه دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز تقدیر شد.

وجود ۴۰ هزار بیمار دیابتی در استان/ علائم و راه‌های پیشگیری

وبدا، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون حدود ۴۰ هزار بیمار دیابتی در استان وجود دارد و بیشترین میزان ابتلا در گروه سنی ۳۰ تا ۷۰ سال ادامه مطلب

سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی نیشابور منصوب شد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با صدور دکتر حسین رحیمی را به سمت سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه منصوب کرد. به گزارش وب دا در متن این ابلاغ آمده است: عضو محترم ادامه مطلب

افتتاح بزرگترین مرکز جامع سلامت گلستان با سرمایه‌گذاری ۹۰ میلیارد تومانی

در مراسمی با حضور دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ‏و رئیس مجمع خیرین سلامت کشور، بزرگترین مرکز جامع سلامت گلستان در گرگان افتتاح شد. این مرکز با زیربنای ‏بیش از ۲۷۵۰ متر مربع و ظرفیت خدمت‌رسانی به ۵۵ هزار نفر، علاوه بر ارائه خدمات سلامت سطح اول، به عنوان ‏آزمایشگاه مرجع استان در شهرک جامی گرگان نیز فعالیت خواهد کرد.‏

دکتر ابراهیمی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این مراسم با اشاره به کم‌نظیر بودن این پروژه در سطح ‏کشور، از تلاش‌های مجمع خیرین سلامت استان، وزارت بهداشت و درمان و سایر دستگاه های کشوری و استانی قدردانی ‏کرد. وی افزود: این مرکز در زمینی به مساحت ۶۰۰ متر مربع، در ۵ طبقه و زیربنای بیش از ۲۷۵۰ متر مربع احداث شده ‏است. که در دو طبقه اول این مرکز، خدمات جامع سلامت سطح اول را به بیش از ۵۵ هزار نفر جمعیت مردم این منطقه  ‏ارائه و سه طبقه دیگر از این ساختمان به آزمایشگاه جامع اختصاص یافته که خدمات ارزنده‌ای را به تمام استان ارائه ‏خواهد داد. ‏

دکتر ابراهیمی همچنین از تبدیل این آزمایشگاه به آزمایشگاه مرجع و رفرنس در استان خبر داد و گفت: استان گلستان جزو ۵ ‏دانشگاه برتر کشور است که موفق به راه‌اندازی چنین آزمایشگاهی شده است. و این مرکز به تجهیزات بسیار پیشرفته و ‏به‌روزی مجهز شده است.‏

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه برای احداث این مرکز بیش از ۹۰ میلیارد تومان هزینه شده است، ‏افزود: ۲۲ میلیارد تومان از این مبلغ توسط مجمع خیرین سلامت استان، به ویژه زنده‌یاد حاج آقا شعبان‌پور و خانواده ‏ایشان، و ۱۷۰ خیّر دیگر تامین شده است. همچنین ۶۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی از سوی وزارت ‏بهداشت و درمان و ۸ میلیارد تومان نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی گلستان برای تامین تجهیزات اداری هزینه شده ‏است. که علاوه بر ارائه خدمات جامع سلامت و خدمات آزمایشگاهی، به پایگاه اورژانس ۱۱۵ نیز مجهز است.‏

در این مراسم علاوه بر دکتر شهریاری، دکتر تاج آبادی دبیر کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی، دکتر ‏اسماعیلی مدیرکل امور مجلس وزارت بهداشت و درمان، دکتر زنگانه استاندار گلستان، مهندس سنگدوینی نماینده مردم ‏شریف گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا لیوانی رئیس مجمع خیرین سلامت ‏گلستان،  دکتر اشعاری رئیس واحد مدیریت شبکه آزمایشگاهی، نظام ارجاع و سطح بندی خدمات آزمایشگاهی وزارت ‏بهداشت و درمان،  و سایر مدیران استانی و کشوری نیز حضور داشتند.‏

پیام دکتر موسی الرضا شبیهی رئیس مرکز بهداشت استان به مناسبت روز جهانی و هفته ملی دیابت

در سال جاری به منظور آگاهی عموم جامعه در مورد دیابت و تاکید بر اهمیت مراقبت دیابت روزهای ۱۹ الی ۲۵ آبان ماه بعنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است . شعار روز جهانی دیابت ادامه مطلب

مطالعه بیشتر