ستاره بهداشت

دانشگاه های علوم پزشکی و رشته های تحصیلی

در کشور ما، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان یکی از ارکان اصلی حیطه‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی شناخته می‌شود. این وزارتخانه نه تنها خدمات گسترده‌ای در زمینه‌های درمان و پیشگیری از بیماری‌ها ارائه می‌دهد، بلکه نقش کلیدی در تدوین برنامه‌های آموزشی مرتبط با رشته‌های علوم پزشکی ایفا می‌کند تا نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور را فراهم آورد.

دانشگاه‌های علوم پزشکی و رشته‌های تحصیلی

اهمیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزارت بهداشت کشور با ارائه خدمات جامع درمانی و پیشگیرانه، به ارتقای سطح سلامت جامعه کمک می‌کند. علاوه بر خدمات بالینی و بهداشتی، این نهاد در زمینه افزایش آگاهی عمومی نسبت به مسائل سلامت، توسعه پژوهش‌های علمی، کنترل شیوع بیماری‌ها و مدیریت بحران‌های بهداشتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حوزه‌های تحصیلی مرتبط وزارت بهداشت و درمان

در راستای تامین نیروی متخصص برای حوزه سلامت، وزارت بهداشت در تدوین برنامه‌های آموزشی رشته‌های متنوعی نقش دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پزشکی عمومی: این رشته که همواره مورد توجه داوطلبان زیادی قرار دارد، زمینه‌ای برای ادامه تحصیل در تخصص‌های مختلف را فراهم می‌کند.
  • علوم آزمایشگاهی: با تأکید بر فعالیت‌های آزمایشگاهی، آنالیز نمونه‌های بیولوژیکی و تشخیص بیماری‌ها، این رشته به عنوان یکی از حوزه‌های پرطرفدار شناخته می‌شود.
  • علوم تغذیه: بررسی تأثیر مواد غذایی بر سلامت، تبیین روش‌های تغذیه صحیح و تحلیل نقش تغذیه در پیشگیری و درمان بیماری‌ها از محورهای اصلی این رشته است.
  • مامایی: با تمرکز بر زنان، بارداری و زایمان، این رشته کاربردی و حیاتی به تربیت نیروهای متخصص در مراقبت‌های زایمانی کمک می‌کند.
  • پرستاری: با وجود چالش‌ها و سختی‌های موجود در این حرفه، پرستاری همچنان به عنوان یکی از رشته‌های محبوب در حوزه علوم پزشکی مطرح است.
  • دندان پزشکی: به دلیل اهمیت سلامت دهان و دندان و نقش کلیدی این رشته در ارتقای بهداشت جامعه، دندانپزشکی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
  • داروسازی: این رشته که به کار با داروها و مواد شیمیایی مرتبط با درمان می‌پردازد، زمینه‌های متنوعی از جمله فعالیت در صنعت داروسازی، داروخانه‌ها و پژوهشگاه‌ها را برای فارغ‌التحصیلان خود فراهم می‌کند.

رشته‌های نوین در دانشگاه‌های علوم پزشکی

به منظور همگام شدن با تحولات علمی و نیازهای جدید، دانشگاه‌های علوم پزشکی رشته‌های نوینی را ارائه می‌دهند. از جمله این رشته‌ها می‌توان به بهداشت مدارس، خون‌شناسی آزمایشگاهی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، طب سنتی ایرانی، ترکیبات طبیعی و دارویی دریایی، ژورنالیسم پزشکی، سلامت از راه دور، علوم تغذیه در بحران و حوادث غیرمترقبه، کارآفرینی در نظام سلامت، آینده‌پژوهی سلامت، مدیریت تحقیقات و فناوری در نظام سلامت، مهندسی پزشکی (رباتیک) و هوش مصنوعی در علوم پزشکی اشاره کرد.

با این ساختار و برنامه‌های متنوع، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نقش مؤثری در بهبود و توسعه سیستم سلامت کشور ایفا می‌کند و زمینه‌های گسترش علمی و پژوهشی را برای نسل‌های آینده فراهم می‌سازد.

اهدای زمین و کلنگ زنی پایگاه اورژانس ۱۱۵ و پایگاه سلامت شهری به پاس بزرگداشت پدرم بود

دکتر علی مقدسی، خیّر نیک‌اندیش سلامت ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت زینب(س) و روز پرستار به تمامی پرستاران گفت: حدود دو ماه پیش پدرم به رحمت خدا رفتند و به پاس بزرگداشت آن مرحوم، ادامه مطلب

تقدیر از مقام شامخ شهید سردار مازندرانی با حضور رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

در دیدار صمیمانه دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع خیرین سلامت کشور، با خانواده شهید والامقام سردار حاج حمید مازندرانی، ضمن عرض تبریک و تسلیت، از ایثارگری‌ها و ادامه مطلب

خیرین سلامت گلستانی، پیشرو در مشارکت‌های خیرخواهانه در حوزه سلامت کشور

آیین افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت شهری شماره ۹ گرگان و آزمایشگاه رفرانس استان و پایگاه اورژانس ۱۱۵ در شهرک جامی شهر گرگان با حضور ‏دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع خیرین سلامت کشور، دکتر ‏زنگانه استاندار گلستان، مهندس سنگدوینی نماینده مردم شریف گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، حجت ‏الاسلام والمسلمین حاج آقا لیوانی رئیس مجمع خیرین سلامت گلستان، دکتر ابراهیمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ‏گلستان و سایر مدیران استانی و کشوری برگزار شد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های اخیر کمبود پرستار موجب شده، هر پرستار مسوولیت چند نفر را انجام دهد.‏ به علت کمبود پرستار در بیمارستان ها، به جامعه پرستاری فشار زیادی وارد شده و برای حل این مشکل، جذب ۲۵ هزار پرستار جدید در دستور کار قرار گرفته و اصلاح میزان ساعت اضافه کار پرستاران هم در اولویت مجلس و دولت بوده و در این زمینه با توجه به سطح پایین مبلغ پرداختی، این مقدار چند برابر افزایش داشته است.

حسینعلی شهریاری افزود: سال گذشته مجمع خیرین سلامت کشور ۵۰۰۰ میلیارد تومان کار خیر انجام داده اند و در ۶ ماه اول امسال خیرین استان گلستان بیش از ۵۳ میلیارد تومان که تقریباً ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و کار خیر انجام داده اند. علی رغم مشکلات اقتصادی در کشور کمک های خیرین در کشور رشد داشته است و این نشان دهنده همت مردم عزیز است که وقتی احساس می کنند دولت نیاز به کمک دارد خودشان وارد صحنه می شوند و کمک می کنند.

رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشارکت خیرین در احداث چنین مراکز جامعی گفت: انجام بدون منت کار، توسط خیرین، ارزشمند است و نیاز است مجمع خیرین سلامت را مشابه یک وزارتخانه بشناسیم تا یک باری را از دوش دولت بردارند.

استاندار گلستان گفت: خیرین استان در بخش سلامت کمک هزار میلیارد ریالی داشتند که جزو استان‌های پیشرو در کشور هستیم.

علی‌محمد زنگانه افزود: ۱۱ هزار میلیارد ریال برای اقدامات عمرانی و اجرای پروژه‌های ناتمام و تجهیز فضاهای بهداشتی و درمانی استان هزینه شده است از جمله: راه‌اندازی جراحی قلب باز در ۲ بیمارستان دولتی گرگان و گنبدکاووس، راه‌اندازی مرکز ناباروری سطح ۲ در گرگان و گنبدکاووس و تجهیز مرکز ناباروری سطح سه در گرگان، هزینه بیش از ۴۰۰ میلیارد ریالی برای تجهیز و تعمیر آمبولانس‌ها نیز در حوزه بهداشت و درمان استان انجام شد.

زنگانه بیان کرد: در حوزه سلامت ۵۸ درصد جمعیت استان معادل یک میلیون و ۱۶۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند که ۸۳ درصد این جمعیت هیچ حق بیمه‌ای پرداخت نمی‌کنند و تعداد بیماری‌های خاص تحت صندوق بیماری‌های خاص از پنج به ۱۰۷ بیماری افزایش یافته و منجر به آورده ۵۰۰ میلیارد ریالی برای استان شده است.

دکتر ابراهیمی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز گفت: در مرکز خدمات جامع سلامت شهری شماره ۹ گرگان خدمات سطح یک سلامت از جمله پزشکی، دندانپزشکی، مراقبت مادر باردار، نوزاد، بهداشت روان و تمام خدمات بهداشتی و سلامت سطح یک در ۲ طبقه ارائه می شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: این مرکز به عنوان آزمایشگاه جامع استان می باشد که در یک طبقه آزمایشگاه مرجع تشخیص طبی استان در طبقه دیگر آزمایشگاه مرجع منطقه ای تشخیص بیماری های سل و در طبقه بعدی آزمایشگاه مرجع تشخیص مولکولی استان مستقر شده که

PCR

آنفولانزا، کرونا، آزمایشهای هورمونال، ایمونولوژی و… در این مرکز انجام می شود و تمام نمونه ها از سطح استان جمع آوری و با بهترین تجهیزات در اسرع وقت و در کمتر از ۲۴ تا ۴۸ ساعت پاسخ آزمایشات داده خواهد شد. همچنین در طبقه همکف این مرکز اورژانس ۱۱۵ نیز استقرار دارد.

سخنرانی عضو هیئت مدیره نظام پرستاری نیشابور به مناسبت “روز پرستار”

در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته، عضو هیئت مدیره نظام پرستاری نیشابور ضمن تبریک میلاد حضرت زینب (س) و “روز پرستار” و دعا برای شادی روح مدافعان سلامت به بیان نکات مهمی ادامه مطلب

برگزاری جشن مراسم دانشجویان نو ورود در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور

صبح روز شنبه، نوزدهم آبان‌ماه، جشن مراسم دانشجویان نو ورود در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با حضور دانشجویان، مسئولان دانشگاه و جمعی از اساتید در اردوگاه شهید رجایی برگزار شد. این مراسم به منظور خوشامدگویی ادامه مطلب

آمار تکان دهنده خفگی با منوکسیدکربن؛ شایع‌ترین علل مرگ در مسمومیت‌ها

یک متخصص سم شناسی اعلام کرد: طبق اخرین تحقیقات انجام شده متاسفانه در فاصله سالهای ۱۳۹۷_۱۳۹۰ تعداد ۶ هزار و ۸۷ مورد مرگ به دلیل مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور ما اتفاق  افتاده که ادامه مطلب

تبریک رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان به مناسبت روز ملی کیفیت

وبدا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری در پیامی ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۳ مصادف با “روز ملی کیفیت” را به تلاشگران این عرصه تبریک گفت. به گزارش وبدا، در متن ادامه مطلب

تبریک رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان به مناسبت روز جهانی رادیولوژی

وبدا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری در پیامی ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۳ مصادف با هشت نوامبر “روز جهانی رادیولوژی” را به پرتونگاران و همکاران رادیولوژیست استان تبریک گفت. به ادامه مطلب

پیام تبریک رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مناسبت روز رادیولوژی

بسمه تعالی همکاران گرامی و پرتلاش رادیولوژی، هفتم نوامبر، سالروز کشف شگفت‌انگیز اشعه ایکس توسط رونتگن، فرصتی است تا از تلاش‌های ارزشمند شما در حوزه تصویربرداری پزشکی و تشخیص بیماری‌ها قدردانی کنیم. شما با بهره‌گیری ادامه مطلب

افتخار آفرینی کانون فعالیتهای جهادی دانشگاه

حضور گروه فعالیت‌های جهادی از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه( گروه فداکار) در مراسم اختتامیه سیزدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران؛ گروه فعالیت‌های جهادی از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه( گروه فداکار) به عنوان ادامه مطلب

پیام تبریک رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مناسبت روز “پرستار”

بسمه تعالی ای فرشتگان سپیدپوش که در شب‌های تاریک بیماری، چراغ امید را روشن می‌کنید،روز پرستار،فرصتی است تا از صمیم قلب از زحمات شبانه‌روزی و ایثارگری‌هایتان قدردانی کنیم. شما که در خط مقدم درمان بیماری‌ها ادامه مطلب

مطالعه بیشتر